Vojtěch Dyk ve výpravném životopisném filmu režiséra Petra Václava o Josefu Myslivečkovi, nejslavnějším českém hudebním skladateli 18. století. Tento syn pražského mlynáře se navzdory očekávání rodiny vydal za svým snem do Itálie, která byla v druhé polovině 18. století světovým centrem opery, a na rozdíl od mnoha jiných se tam dokázal prosadit a dosáhnout hvězdné kariéry.
Kdo tedy skutečně byl Josef Mysliveček? Jak je možné, že se mu tak rychle podařilo zaujmout diváky nejdůležitějších italských operních scén, nejslavnější interprety, impresária i samotné panovníky a vystoupat tak až na pomyslný vrchol mezi tehdejšími hudebními skladateli? A jak je zároveň možné, že stejně rychle dokázal zmizet z lidské paměti?
Film se pokouší odpovědět na některé z těchto otázek a zejména připomenout tohoto našeho hudebního velikána, o kterém se dochovalo jen velmi málo informací. Klíčovou součástí vyprávění se proto stává samotná hudba Josefa Myslivečka. Díky ní dokáží tvůrci alespoň trochu poodkrýt vnitřní svět jednoho z nejslavnějších českých skladatelů. Dokonalý hudební zážitek divákům zprostředkují ti nejlepší současní hudební interpreti barokní hudby v čele s Václavem Luksem a Collegiem 1704. Do Benátek, Neapole a dalších italských měst tehdejší doby je přenesou i do detailů propracované reálie tehdejšího světa, a to jak kostýmy, masky a výprava, tak rovněž zcela autentický výkon Vojtěcha Dyka v hlavní roli, který celou svou roli odehraje v italštině.
Zásadní vliv na vznik filmu hrála i precizní odborná příprava. Petr Václav spolupracoval s celou řadou předních odborníků na tvorbu a život Josefa Myslivečka, mezi kterými můžeme jmenovat například amerického muzikologa Daniela E. Freemana či českého hudebního historika Stanislava Bohadla. Na práci na hudební složce filmu měl určující vliv dirigent a zakladatel špičkového barokního orchestru Collegium 1704 Václav Luks. O dokonalé a autentické provedení Myslivečkových operních árií se ve filmu zasloužili přední světoví operní sólisté, jako například Philippe Jaroussky, Simona Šaturová, Raffaella Milanesi, Emőke Baráth či Krystian Adam. Scénář k filmu vznikl do značné míry díky grantu francouzské vlády, která Petru Václavovi udělila prestižní Prix de Rome, jehož součástí je stipendium v římské Ville Medici. Autor filmu tak mohl strávit rok přímo v Itálii, kde se snažil v archivech dohledat veškeré zmínky o Josefu Myslivečkovi a také přesně zmapovat místa jeho pobytu na Apeninském poloostrově. Své poznatky pak dokázal využít i při natáčení dokumentárního filmu o Josefu Myslivečkovi Zpověď zapomenutého.
Do povědomí širší veřejnosti je Josef Mysliveček zapsán prostřednictvím romaneta Jakuba Arbese. Ten Myslivečkovi přisoudil přídomek Il divino Boemo (Božský Čech) a podobně zkreslil mnoho dalších faktů z hudebníkova života. Velmi podobně je na tom se svým historickým obrazem i Wolfgang Amadeus Mozart. Většina laické veřejnosti čerpá informace o jeho životě ze skvělého filmu Miloše Formana Amadeus. Ten vychází z divadelní hry Petera Shaffera , který zcela vědomě nevycházel z historických faktů. Ve skutečnosti se životy Mozarta a Myslivečka ubíraly cestami, které se několikrát protnuly.
Z dochované korespondence máme doloženo hned několik setkání. Poprvé se Mysliveček s Mozartem setkali v Bologni v roce 1770, naposledy v Mnichově roku 1777. V prvních letech se jednalo o velmi přátelský vztah, kdy mladý Mozart Myslivečka obdivoval a byl vděčný za zkušenosti, které mu ohledně hudební tvorby starší umělec předával. Mysliveček se dokonce pokoušel Mozartovi díky svým konexím zajistit v Itálii hudební zakázky. To se mu ale nikdy nepodařilo, což byl také důvod pozdějšího ochladnutí jeho vztahu s Wolfgangovým otcem Leopoldem.
Až osudově působí srovnání trajektorií uznání Myslivečka a Mozarta. O generaci starší Čech se dopracoval k hvězdnému úspěchu již za svého života. Jakkoliv se o něco podobného později pokoušel i mladý Mozart, nikdy se mu na žádné italské operní scéně nepodařilo výrazně ji prorazit. Posmrtné osudy si však oba umělci takřka dokonale vyměnili. Zatímco z Mozarta se po smrti stal jeden z nejuznávanějších světových autorů, Mysliveček byl na více než dvě století téměř dokonale zapomenut.
včetně těch, kde Josef Mysliveček skutečně pobýval.
Zvláštní pozornost si zaslouží zejména natáčení divadelních scén, protože ty patřily k těm nejkomplikovanějším.
Divadlo ve městě Como (Itálie)
Zde se již v létě 2019, tedy s ročním předstihem oproti dalším scénám, natáčela veškerá hudební vystoupení a záběry na divadelní jeviště.
Stavovské divadlo v Praze
Možná ještě obtížnější natáčení čekalo všechny zúčastněné ve Stavovském divadle v Praze, kde v roce 1982 se natáčel i film Amadeus Miloše Formana a konaly se vněm premiéry dvou Mozartových oper: Don Giovanni a La Clemenza di Tito. Josef Mysliveček ve Stavovském divadle nikdy ve skutečnosti vystoupit nemohl, neboť bylo dostavěno a otevřeno až po jeho smrti. Natáčení scén do snímku Il Boemo sem bylo přeloženo z původně vybraných prostor v Itálii, neboť jejich využití zabránila covidová epidemie. Z tohoto důvodu se v divadle mohlo natáčet pouze, když bylo prázdné, tedy v noci, po skončení večerního představení a před ranním zahájením provozu.
Mahenovo divadlo v Brně
Přesun natáčení do Stavovského divadla s sebou přinesl ještě jednu komplikaci. Neapolské divadlo San Carlo, ve kterém proběhla nejslavnější provedení Myslivečkových oper, má totiž tzv. královskou lóži uprostřed hlediště, zatímco Stavovské divadlo má tyto čestné lóže umístěné na krajích, těsně vedle jeviště. Aby tedy král Ferdinand IV. mohl sedět na správném místě, musely se scény z jeho lóže dotáčet v brněnském Mahenově divadle.
Palazzo Negrone v Janově
Palác, patřící rodině Negrone, která v Janově sídlí již od roku 1030. Podobnost jejich jména s názvem koktejlu Negroni (gin/sladký vermut a bitter) není čistě náhodná. Vymyslel ho totiž v roce 1919 člen rodu Camillo Negrone.
Palazzo Doria v Janově
Krásný středověký italský palác v historickém centru Janova, reprezentační sídlo v samotném středu bývalé Janovské republiky.
Villa Gavoti v městě Albisola na pobřeží Ligurského moře
Místo, kudy kráčely dějiny, na svět tu přišli hned dva papežové.
Villa Wirtz v Palermu
Překrásná historická vila na ostrově Sicílie.
Kanály v Benátkách
Dokonce i covidová opatření mohou mít svou kladnou stránku, díky nim mohl štáb natáčet na liduprázdných benátských kanálech. Ve stejnou dobu se zde mimochodem pohyboval i Tom Cruise se štábem dalšího pokračování filmové série Mission Impossible.
Castellodi Thiene nedaleko Vicenzy
Původně gotický hrad, který v pozdějších rekonstrukcích získal řadu prvků benátského paláce.
Dále se Il Boemo natáčel například v Neapoli, kde Josef Mysliveček zažil chvíle své největší slávy, a také v Římě, kde zemřel v chudobě a zapomnění. A zde také symbolicky padla i poslední klapka filmu.
Klášter Doksany
Natáčelo se v barokních prostorách kláštera, který naleznete nedaleko Litoměřic.
Martinický palác
Bohatě zdobený renesanční palác na Hradčanském náměstí v Praze.
Karlův most v Praze
Josef Mysliveček se pravděpodobně narodil nedaleko Karlova mostu na břehu Vltavy v Sovových mlýnech, které svého času, stejně jako Kutilův mlýn (jenž stával v místech dnešní Novotného lávky) patřily jeho rodině.
Lávka
Dnešní Novotného lávka nedaleko staroměstského konce Karlova mostu.
Colloredo-Mansfeldský palác
Barokní palác v pražské Karlově ulici.
Zámek Jaroměřice nad Rokytnou
Barokní areál zámku, ve kterém mají operní produkce velkou tradici – najdete ho západně od Brna.
Zámek Bučovice
Ojedinělou dochovanou ukázku italské renesanční architektury najdete na východ od Brna.
Pokud budete mít zájem vydat se po stopách Josefa Myslivečka, doporučujeme vycházkovou trasu, kterou jsme pro vás připravili ve spolupráci s Prague City Tourism. Podrobnosti o trase najdete zde.