Historický film o nejslavnějším českém umělci 18. století
Pražský rodák Josef Mysliveček (1737–1781) se oproti všem očekáváním dokázal vypracovat na jednu z předních hudebních osobností v celé Evropě. Ve své době byl nejžádanějším operním skladatelem v Itálii a bez nadsázky jej můžeme označit za nejslavnějšího umělce českého původu v 18. století. Spolupracoval s pěveckými hvězdami své doby, stýkal se s mocnými šlechtici a ovlivnil samotného Wolfganga Amadea Mozarta. Jeho hudba svou energií, nápaditostí i citovou hloubkou fascinuje posluchače dodnes.
O Myslivečkově životě toho můžeme s jistotou říci poměrně málo a do značné míry zůstává zahalen tajemstvím – dobových dokumentů a dopisů je v porovnání s jinými skladateli poskrovnu, o jeho osobním životě v dospělosti nevíme prakticky nic. Téměř v úplnosti se nám však dochovala jeho hudba, která k nám dosud promlouvá s nesmírnou silou a výmluvností.
Josef Mysliveček se s největší pravděpodobností narodil v Sovových mlýnech na Kampě 9. března 1737. Jeho otec byl zámožný a vlivný mlynář Matěj Mysliveček. Myslivečkova matka Anna Terezie pocházela rovněž z mlynářské rodiny. Kromě bratra – dvojčete Jáchyma měl Mysliveček ještě sestru Marii Annu, která v dospělosti vstoupila do kláštera. Jáchym se až do smrti živil v Praze jako mlynář.
S určitostí víme, že rodina byla zámožná a dobře zaopatřená. Myslivečkův otec zakoupil mimo jiné dům U Modrého šífu na Starém Městě (dnešní Melantrichova č. 13). Josef pravděpodobně navštěvoval dominikánskou školu při kostele sv. Jiljí, kam nejspíš docházel i na lekce hudby. Poté zřejmě přešel na jezuitskou kolej v Klementinu, kde byl kladen velký důraz na hudební průpravu studentů. Víme, že se zapsal na Karlo-Ferdinandovu univerzitu, kterou však po prvním roce opustil, jelikož „nedosáhl žádného pokroku v logice“. Následně nastoupil do učení na mlynáře, kde studoval mimo jiné hydrauliku a matematické předměty, jak se od mlynářů tehdy vyžadovalo. Učení úspěšně dokončil, byl přijat do pražského cechu coby mlynářský mistr a začal pracovat v rodinných mlýnech.
Až do svých pětadvaceti let se Mysliveček hudbě nijak soustředěně nevěnoval. Poté se však náhle rozhodl změnit své životní plány a dát se na dráhu skladatele a houslového virtuóza. Je možné, že ho v tomto rozhodnutí ovlivnila i skutečnost, že tou dobou se v Praze po nucené odmlce způsobené sedmiletou válkou začala opět uvádět představení italských oper, která ho nejspíš zaujala natolik, že se rozhodl v tomto žánru sám prosadit.
Napřed si doplnil hudební vzdělání v Praze u Františka Václava Habermanna a Josefa Segera. Překvapivě rychle začal komponovat vlastní skladby – nejstarším dochovaným dílem je zdařilá Symfonie C dur. Italské vzdělání však bylo pro tehdejší operní skladatele nezbytné a stejně jako Mysliveček odešli do Itálie i další významní hudebníci původem z českých zemí, například Christoph Willibald Gluck, který prožil dětství a mládí v Chřibské u Děčína a na panství Jezeří, a mostecký rodák Florian Leopold Gassmann.
Mysliveček se vydal do Itálie na podzim roku 1763 s podporou významného mecenáše hraběte Vincence z Valdštejna. Zamířil do Benátek, nejspíš i proto, že italské opery, které se uváděly v Praze, a pěvci, kteří v nich účinkovali, pocházeli často právě z Benátek. V roce 1766, tedy přibližně dva a půl roku poté, co přijel do Benátek, se v Bergamu hrála jeho první opera Semiramide (Semiramis), která se setkala se značným úspěchem a přinesla Myslivečkovi další příležitosti, včetně pozvání zkomponovat operu pro Neapol.
Během svého působení v Itálii Mysliveček cestoval z města do města, komponoval pro různá divadla a nikdy nepřijal stálé místo. Zejména byl spojen s neapolským divadlem Teatro San Carlo, což byla nejprestižnější evropská scéna své doby, kde se uváděly vážné italské opery. Právě v tomto významném divadle se uvádělo více Myslivečkových oper než kdekoliv jinde.
Myslivečkova první opera pro Neapol, Il Bellerofonte (Bellerofontés), se setkala s nadšeným přijetím. V hlavních rolích účinkovali tenorista Anton Raaff a sopranistka Caterina Gabrielli, dvě z tehdejších nejslavnějších operních hvězd, a Mysliveček s nimi často spolupracoval i později. K dalším oblíbeným spolupracovníkům patřil také Luigi Marchesi, jeden z nejobdivovanějších mužských sopranistů (kastrátů) té doby. Díky příznivému ohlasu opery následovaly další zakázky pro řadu italských divadel včetně Florencie, Říma, Benátek, Turína a Bologni.
Velkého úspěchu dosáhl Mysliveček také v Mnichově, kde se v roce 1777 uváděla jeho opera Ezio (Aetius) a také oratorium Isacco, figura del redentore (Izák, předobraz spasitele), o kterém podle dopisu Wolfganga Mozarta mluvil „celý Mnichov“ ještě půl roku poté.
Mysliveček se s Wolfgangem Mozartem a jeho otcem Leopoldem poprvé setkal v Bologni v roce 1770. V letech 1770–1778 je Mysliveček zmiňován v osmadvaceti Mozartových dochovaných dopisech, a i toto značné množství korespondence nejspíš představuje pouhý zlomek. O skutečném rozsahu osobních kontaktů i množství dopisů se můžeme jen dohadovat.
V roce 1770 pracoval tehdy čtrnáctiletý Wolfgang Mozart na opeře Mitridate, re di Ponto (Mitridates, král pontský), která se měla uvádět v Miláně. Mysliveček byl pro něj v této době významným mentorem, který jej seznámil s nejnovějšími trendy v komponování italských vážných oper. Mozartova Mitridata můžeme bez nadsázky popsat jako „myslivečkovské“ dílo a Mozart si pro svou operu vypůjčil řadu hudebních nápadů z Myslivečkovy opery La Nitteti (Nittetis).
Naposledy se Mysliveček a Wolfgang Mozart setkali v Mnichově, kdy byl již Mysliveček vážně nemocný a Mozart jej navštívil v nemocnici. O tomto setkání velmi obsáhle a dojemně píše v dopisu otci. Později přátelství mezi Myslivečkem a Mozartovými ochladlo, jelikož Mysliveček nedokázal splnit svůj slib a získat pro Wolfganga zakázku na operu pro Teatro San Carlo.
Mozart se k žánru vážné opery znovu vrátil v závěru svého života, kdy zkomponoval operu La clemenza di Tito (Dobrotivost Titova), která měla premiéru v pražském Stavovském divadle roku 1791 u příležitosti korunovace Leopolda II. českým králem. To samé libreto o sedmnáct let dříve zhudebnil také Mysliveček.
V posledních letech života trpěl Mysliveček velkými zdravotními problémy a bolestmi, způsobenými postupující nemocí, s největší pravděpodobností se jednalo o syfilis. Navzdory tomu dále komponoval opery i instrumentální skladby. Tři roky před smrtí uvedl jednu ze svých nejlepších oper vůbec, L‘Olimpiade, která se hrála na počest svátku španělského krále. Jeden z dobových komentářů k ní uvádí: Slavná árie „Se cerca, se dice“, zejména pak druhá část „Che abisso di pene, lasciare il suo bene“, vyvolala úžas hraničící s třeštěním. Myslivečkovo zhudebnění této árie je skutečně mistrovské dílo nanejvýš nádherného a výmluvného vokálního stylu a používá zcela nový a velmi složitý doprovod.
Kromě nemoci se Mysliveček potýkal i s hmotnou nouzí a musel se uchýlit k několika půjčkám v bance pro chudé. Není známo, kdy přesně zemřel, ale zachoval se záznam o pohřbu, který se konal v Římě v kostele San Lorenzo in Lucina 4. února 1781. Toto datum bylo záhy přijato coby den jeho smrti. Nezůstal po něm prakticky žádný majetek a kněz, který zaznamenal jeho pohřeb, pokládal Myslivečka za pětašedesátiletého muže, zatímco ve skutečnosti skladatel nedosáhl ani věku čtyřiceti čtyř let.
Když se řekne Josef Mysliveček, řadě Čechů se jako první vybaví přezdívka „Il divino Boemo“ – „božský Čech“, snad proto, že zdůrazňuje velký úspěch krajana v zahraničí. Pravdě ale toto přízvisko odpovídá jen z poloviny. V dobových dokumentech je doloženo, že v Itálii se Myslivečkovi říkalo „Il Boemo“, tedy „Čech“, a to z toho prostého důvodu, že české příjmení se Italům obtížně vyslovovalo a vznikaly z něj nejrůznější zkomoleniny. Podobné přezdívky založené na místě původu si navíc vysloužila řada významných skladatelů včetně G. F. Händela (Il Sassone) či Baldassara Galuppiho (Il Buranello). Oblíbená legenda o „božském Čechovi“ vychází z povídky spisovatele Jakuba Arbesa „Il divino Boemo“, která vyšla více než sto let po Myslivečkově smrti. Následně se spojení „Il divino Boemo“ objevilo v názvu řady děl o Myslivečkově životě: od opery přes životopisný román až po televizní film. Žádné dobové důkazy pro tuto přezdívku ale neexistují. Na skutečnosti, že Mysliveček byl jedním z nejoblíbenějších skladatelů v Itálii své doby a tamní posluchači jeho hudbu skutečně zbožňovali, to však nic nemění.
Josef Mysliveček dosáhl mistrovství téměř ve všech hlavních hudebních žánrech své doby. Mezi svými současníky, kteří rovněž působili v 60. a 70. letech 18. století, vyniká schopností napsat jedny z nejlepších vážných oper své doby a zároveň mimořádně zdařilé koncerty, symfonie a komorní skladby. Myslivečkův hudební styl můžeme popsat jako pevně zakotvený v italském vkusu své doby, ale s mnoha středoevropskými prvky, které si osvojil ještě za studií v Praze.
Skladatelé, kteří chtěli v 60. letech 18. století dosáhnout největší slávy a úspěchu, se museli prosadit na poli italské vážné opery: opery seria. Ve své době to byl nejprestižnější a nejoslnivější hudební druh, spojovaný s velkolepými společenskými událostmi, který se těšil podpoře nejvýznačnějších evropských šlechticů a církevních hodnostářů.
Myslivečkovy opery se uváděly u příležitosti významných událostí v královských rodinách a účinkovali v nich nejslavnější pěvci a pěvkyně své doby jako Caterina Gabrielli, Luigi Marchesi a Anton Raaff. K jeho nejúspěšnějším operám patří Bellerofonte (Bellerofontés), Il gran Tamerlano (Tamerlán Veliký), Romolo ed Ersilia (Romulus a Ersilie), L‘Olimpiade (Olympiáda) a Adriano in Siria (Hadrián v Sýrii).
Své opery komponoval Mysliveček na základě tehdejších oblíbených libret. Jedním z nejpopulárnějších autorů byl básník Pietro Metastasio – právě z jeho pera pochází šestnáct libret k Myslivečkovým operám z celkového počtu šestadvaceti. Zápletky těchto oper se odehrávají v dalekých krajích nebo v dávných dobách a hrdiny jsou například římští císaři a vojevůdci či starověcí vladaři. Operní zápletky také často čerpaly z klasických řeckých mýtů.
Kromě opery se Mysliveček úspěšně věnoval také komponování oratorií, náboženských hudebních dramat na biblické náměty. Mysliveček během sedmi let zkomponoval osm oratorií, avšak pouze ke čtyřem z nich se dochovala partitura: Tobia (Tobiáš), Adamo ed Eva (Adam a Eva), La passione di Gesù Cristo (Utrpení a smrt Ježíše Krista) a Isacco, figura del redentore (Izák, předobraz spasitele). Právě poslední zmíněné oratorium patří k naprostým vrcholům Myslivečkovy tvorby a v minulosti bylo mylně označováno za dílo Wolfganga Mozarta.
Nejprestižnějším žánrem v oblasti instrumentální hudby byla v 60. a 70. letech 18. století symfonie. Mysliveček se řadí k předním symfonikům své doby a mezi svými současníky v Itálii byl bezkonkurenčně nejlepší. Z jeho instrumentálních skladeb dále vynikají například houslové koncerty, smyčcové kvartety a kvintety, hobojové kvintety a oktety pro dechové nástroje.
Josef Mysliveček pracoval v hudebním prostředí vyžadujícím neustálý přísun nových děl, aby udrželo zájem posluchačů, a proto není překvapivé, že po smrti jeho věhlas rychle upadl. Navíc postupně vycházela z módy také italská vážná opera jakožto žánr. Některé Myslivečkovy operní árie se šířily v českých kostelech a klášterech, kde se opisovaly s latinskými náboženskými texty, ale během devatenáctého a v prvních desetiletích dvacátého století se jeho opery vůbec neuváděly.
V průběhu devatenáctého století začala o Myslivečkově životě kolovat řada nepodložených informací, zejména o jeho dobrodružném životě. Více než sto let po skladatelově smrti se rozšířila přezdívka „Il divino Boemo“, která vychází z názvu romaneta Jakuba Arbesa.
Velký nárůst zájmu o Myslivečkovo dílo je patrný zejména od 90. let 20. století, o čemž svědčí počet nahrávek a inscenací. V roce 2013 provedl orchestr Collegium 1704 pod vedením Václava Lukse v pražském Národním divadle Myslivečkovu operu L'Olimpiade v novodobé české premiéře s mezinárodním obsazením. Tato inscenace byla nominována na prestižní britskou cenu Opera Awards v kategorii znovuobjevené dílo. V nedávné době zařadily Myslivečkovy árie na svá alba největší hvězdy současné operní scény jako Cecilia Bartoli, Joyce DiDonato a Ann Hallenberg.
V roce 2015 vstoupil do kin dokument režiséra Petra Václava Zpověď zapomenutého, který propojuje pátrání po Myslivečkově osudu a osobnosti na základě dochovaných dokumentů se záběry ze zkoušek z opery L'Olimpiade.